Panowie koledzy. / zwłaszcza Ci z terenu panowania księstwa Tauron/
Pragnę podzielić się z Wami ciekawymi informacjami.
Zamiast jednak żmudnie opisywać co i jak - przedstawiam fragmenty opasłej korespondencji między instytucjami i 10 wytwórcami OZE:
I
Dnia 12.06.2014r
Małe Elektrownie Wodne
X X X
X X X
Ministerstwo Gospodarki
Departament Energii Odnawialnej
Szanowny Panie Ministrze,
Zgodnie z ustaleniami poczynionymi na spotkaniu jakie odbyło się w dniu 29 maja 2014 r. w Warszawie, mając na uwadze przepis art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, zgodnie z którym naczelnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach polityki energetycznej jest Minister Gospodarki, poniżej przedstawiamy zwięzły opis stanu faktycznego naszej sprawy wraz z prośbą o pilną interwencję mającą na celu zakończenie bezprawnych praktyk jakie stosuje TAURON Sprzedaż sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie.
Od kilku lat prowadzimy działalności gospodarcze w formie Małych Elektrowni Wodnych. W związku z produkcją energii elektrycznej mamy zawarte z TAURON Sprzedaż sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie umowy sprzedaży energii elektrycznej wytwarzanej w odnawialnym źródle energii. TAURON Sprzedaż sp. z o.o. od kilku miesięcy pod pretekstem konieczności rzekomego uregulowania obowiązku bilansowania handlowego, pomimo braku podstaw, tak faktycznych, jak i prawnych ku temu, próbuje wbrew naszej woli doprowadzić do zmiany tych umów. Problem ten rozpoczął się we wrześniu 2013 r., kiedy to TAURON Sprzedaż sp. z o.o. przedłożyła nam do „dobrowolnego” podpisania, bez żadnych możliwości wprowadzania zmian, jednostronnie przygotowany aneks zawierający naszą zgodę na opłacanie dodatkowej opłaty naliczanej od ilości wytworzonej energii tytułem "usługi za bilansowanie handlowe". W tym miejscu pragniemy zauważyć, że bilansowanie handlowe ma w ustawie Prawo energetyczne wyraźnie określone znaczenie (art. 3 pkt 40) i dotyczy zgłoszenia operatorowi systemu przesyłowego elektroenergetycznego przez POB umowy sprzedaży i rozliczanie - bilansowanie rzeczywistej ilości dostarczonej energii elektrycznej dla każdego okresu rozliczeniowego (w stosunku do nas okresem rozliczeniowym są kolejne miesiące kalendarzowe). Przy czym wymóg posiadania Podmiotu Odpowiedzialnego za Bilansowanie (POB) wynika w stosunku do OZE tylko i wyłącznie z art. 5 ust. 2a ustawy Prawo energetyczne i dotyczy tylko i wyłącznie umów o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej. Tym samym TAURON Sprzedaż sp. z o.o. jako sprzedawca z urzędu nie ma żadnych podstaw prawnych do formułowania w stosunku do nas żądań w przedmiotowym zakresie i roszczenia sobie od nas zawarcia z nim umowy na tzw. „usługi za bilansowanie handlowe", zwłaszcza zważywszy na bezsporny fakt, że TAURON Sprzedaż sp. z o.o. nie posiada nawet statusu Podmiotu Odpowiedzialnego za Bilansowanie. Wynika to z tego, że TAURON Sprzedaż sp. z o.o. nie ma podpisanej umowy dystrybucyjnej POB, co z łatwością zweryfikować można w wykazie Podmiotów Odpowiedzialnych za Bilansowanie zamieszczonym przez TAURON Dystrybucja sp. z o.o. na swojej stronie internetowej. Stąd też roszczenia TAURON Sprzedaż sp. z o.o. w naszej ocenie są przejawem wykorzystywania przez tą spółkę dominującej pozycji na rynku i zmierzają szantażem ekonomicznym do wyłudzenia od nas świadczeń, które jej się w żadnym przypadku nie należą , co więcej za "usługę", która NIE ISTNIEJE (treść umowy o POB wyraźnie to potwierdza).
Zatem TAURON Sprzedaż sp.z.o.o. usiłowało aneksem do istniejącej umowy sprzedaży ( pismo TS z 03.09.2013 r. z aneksem – w załączeniu ) zmusić nas do opłat za bilansowanie handlowe.
Przewrotnie TAURON Sprzedaż sp.z.o.o. powołało się tu na Informację Prezesa URE nr 14/2013 ,powołując się na ustawę Prawo Energetyczne (wspomniany wyżej artykuł 5 ust.2 pkt 1) zabrania wstawiania wymogu bilansowania handlowego w umowie sprzedaży
W rezultacie TAURON Sprzedaż sp. z o.o. wobec naszego sprzeciwu i będącego jego następstwem nieosiągnięcia zamierzonego celu postanowiło uznać, iż umowy z nami zawarte w międzyczasie uległy rozwiązaniu (czemu my zaprzeczamy) i od dnia 11 stycznia 2014 r. zaprzestała wykonywania publicznoprawnego obowiązku sprzedawcy z urzędu, przewidzianego w art. 9a ust. 6 ustawy Prawo energetyczne, informując nas o tym oraz wzywając do dokonania korekt faktur wystawionych za miesiąc styczeń 2014 r. z tytułu sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii w ten sposób, aby okres rozliczeń pomiędzy stronami objął jedynie okres od 1 do 10 stycznia 2014 r. Od dnia 11 stycznia 2014 r. TAURON Sprzedaż sp. z o.o. nie płaci nam za wytworzoną przez nas energię elektryczną, która zgodnie z zawartymi umowami została dostarczona do wskazanego w nich miejsca dostarczenia. W naszej ocenie takie zachowanie TAURON Sprzedaż sp. z o.o. jest nie tylko nieuzasadnione, ale w sposób oczywisty również bezprawne.
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne przewiduje po stronie przedsiębiorstw energetycznych posiadających koncesję w zakresie obrotu energią elektryczną i będącymi Sprzedawcą z Urzędu na danym terenie , obowiązek zakupu energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii przyłączonych do sieci dystrybucyjnej lub przesyłowej znajdującej się na terenie obejmującym obszar działania tego sprzedawcy, oferowanej przez przedsiębiorstwo energetyczne, które uzyskało koncesję na jej wytwarzanie. Zakup ten odbywa się po średniej cenie sprzedaży energii elektrycznej w poprzednim roku kalendarzowym (art. 9a ust. 6 ustawy Prawo energetyczne). Zgodnie zaś z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 18 października 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej, zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii oraz obowiązku potwierdzania danych dotyczących ilości energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii (Dz.U. 2012, poz. 1229 z późn. zm.) obowiązek zakupu energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, o którym mowa w art. 9a ust. 6 ustawy, uznaje się za spełniony, jeżeli sprzedawca z urzędu zakupił całą oferowaną mu ilość energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii, przyłączonych do sieci elektroenergetycznej znajdującej się w obszarze działania tego sprzedawcy (§ 15 tego rozporządzenia).
Co więcej nawet gdyby hipotetycznie uznać, że nastąpiło wygaśnięcie lub rozwiązanie umów sprzedaży energii elektrycznej (czemu zaprzeczamy), to nie wyłącza to wyżej opisanego zobowiązania sprzedawcy z urzędu. Stanowisko to podziela cały czas Dyrektor Południowo-Zachodniego Oddziału Terenowego Urzędu Regulacji Energetyki z siedzibą we Wrocławiu (pismo z dnia 03-04-2014 r. – w załączeniu). Co więcej pragniemy zauważyć, że my z tytułu wytworzonej w OZE energii elektrycznej otrzymujemy cały czas świadectwa pochodzenia (także za okres po dniu 11 stycznia 2014 r.), a ilość tej energii jest nie tylko potwierdzana przez TAURON Dystrybucja sp. z o.o. po zakończeniu każdego miesiąca, ale ilość ta widnieje także w załącznikach do faktur VAT wystawianych przez TAURON Sprzedaż sp. z o.o. (!!!) w stosunku do nas z tytułu sprzedaży energii elektrycznej i usług dystrybucji.
W październiku 2013r po raz pierwszy informowaliśmy p. Prezesa URE o zaistniałej sytuacji .
Ponieważ Tauron Sprzedaż odmówił zapłaty należności za wprowadzoną w miesiącu styczniu przez nas do sieci dystrybucyjnej energię ( i nie płaci nadal za kolejne miesiące ), mając na celu ochronę naszych praw wystąpiliśmy w dniu 26-02-2014 r. do Dyrektora Południowo-Zachodniego Oddziału Terenowego Urzędu Regulacji Energetyki z wnioskiem o wszczęcie kontroli w tym zakresie oraz wymierzenie TAURON Sprzedaż sp. z o.o. (na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 1a ustawy Prawo energetyczne) oraz kierownikowi tego przedsiębiorstwa energetycznego (na podstawie art. 56 ust. 5 ustawy Prawo energetyczne) odpowiednich kar pieniężnych. Pomimo zajętego przez Dyrektora URE stanowiska w piśmie z dnia 03-04-2014 r., które już w naszej ocenie samo potwierdza fakt, że TAURON Sprzedaż sp. z o.o. nie wykonuje publicznoprawnego obowiązku sprzedawcy z urzędu, przewidzianego w art. 9a ust. 6 ustawy Prawo energetyczne, do dnia wystosowania niniejszego pisma, postępowanie to nie zostało zakończone. Podkreślić przy tym należy fakt, że upłynęło już ponad 3,5 miesiąca od daty złożenia naszego wniosku, a Prezes Urzędu Regulacji Energetyki pomimo określonych w art. 23 ust. 2 pkt 4 i 13 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne kompetencji i zadań nie zastosował w stosunku do TAURON Sprzedaż sp. z o.o. żadnych (!) środków przewidzianych prawem, dopuszczając tym samym i tolerując przedmiotowe bezprawne praktyki tej spółki. Jednocześnie URE odmówiło nam prawa do do uczestnictwa w postępowaniu na prawach strony mimo tego że zgodnie z KPA (art 28-29 ) jako zgłaszający jesteśmy stroną. Od tej decyzji URE nie pozwoliło nam na wniesienie odwołania .
Powyższe sprawia, że wobec bezczynności URE, my zgodnie z oczekiwaniami TAURON Sprzedaż sp. z o.o. tracimy płynność finansową i jesteśmy kolejno zmuszeni ulec szantażowi podmiotu, który wykorzystuje bezwzględnie i bezkarnie swoją dominującą pozycję w stosunku do nas i podpisać umowy zobowiązujące nas do płacenia za "usługi" których nie ma. Jest to w naszej ocenie próba ewidentnego zagrabienia części ustawowego wsparcia dla OZE które jest ujęte w opracowanej przez Ministerstwo Gospodarki polityce energetycznej państwa i która znajduje też oparcie w rozporządzeniach Ministra Gospodarki.
Ważnym jest też fakt że na terenie Polski tylko Tauron Sprzedaż Sp. z o.o.
jako Sprzedawca z urzędu narzuca podpisanie aneksów do aktualnych umów sprzedaży energii elektrycznej wytworzonej w MEW (OZE) zmuszających do "dobrowolnego" zaakceptowania tzw "usługi" bilansowania handlowego . Wynika stąd , iż tylko Tauron Sprzedaż jako jedyny pozwala sobie na dowolność w interpretacji oczywistej wykładni Prawa Energetycznego , Rozporządzeń i stanowisk p.Prezesa URE.
Z uwagi na fakt lekceważenia i łamania Prawa Polskiego polegający na okradaniu beneficjentów z ustawowego wsparcia dla OZE , mając na uwadze szeroko opisane w ustawie Prawo energetyczne kompetencje i zadania Ministra Gospodarki zawarte w Art 12.1 12.1,2 14.5 i 6 oraz Rozdział 3a Art 20a 20b.4 i 7 oraz Art 20c , jako zwłaszcza organu sprawującego nadzór nad funkcjonowaniem krajowych systemów energetycznych i polityką energetyczną państwa prosimy o pilną interwencję.
Upoważniony w imieniu grupy właścicieli małych elektrowni wodnych (nazwiska poniżej)
x x x x x x x
1. Fh
2. MEW
3. MEW
4. Firma
5. Elektrownie Wodne
6. MEW
7. MEW
8. Firma
9. MEW
10. s.c.
Załączniki:
- pismo z TAURON Sprzedaż sp.z o.o. nr TS/LP/2013-09-25/0000029
- projekt aneksu nr 1 do umowy 122/GZE/OZE/2013
- pismo Dyrektora URE z dnia 03-04-2014 r.
II /otwórz zał. poniżej/
Załącznik:
MG do Tauron.pdf [166.97 KiB]
Pobrane 487 razy
Nie piszę tego bo jest mi kogoś szkoda. Chcącemu nie dzieje się krzywda. Jeśli jednak ktoś z Was nie chce być "skubanym misiem" może zacząć coś z tym robić.
Pozdro.
BOGAS
Ps. Za pozostałych poza Tauronem też zaczynają się zabierać a więc myślenie:"moja chata z kraja" - na krótko.