Małe Elektrownie Wodne - Forum społeczności

Małe Elektrownie Wodne w polsce, forum, serwis, automatyka, sterowanie, projekty, turbiny, turbina, kaplan, franciss, montaż, konsultacja, portal
Teraz jest środa, 13 grudnia 2017, 04:31

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: wiatr
PostNapisane: poniedziałek, 4 lutego 2008, 19:56 
Offline
młody elektrowniarz
młody elektrowniarz

Dołączył(a): niedziela, 3 lutego 2008, 01:00
Posty: 33
Lokalizacja: poznan
czy ktos sie orientuje czy i gdzie sa robione pomiaru wiatru dla danej okolicy? czy trzeba kupic wlasna 'pogodynke' i prowadzic samemu pomiary?

niby dziwne pytanie ale jesli chodzi o elektrownie wodne to w wiekszosci rzek przeplywy sa dokumentowane, zastanawiam sie jak to jest z wiatrem..

_________________
barman


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: wiatr
PostNapisane: poniedziałek, 4 lutego 2008, 22:38 
Offline
starszy elektrowniarz
starszy elektrowniarz

Dołączył(a): poniedziałek, 16 sierpnia 2004, 01:00
Posty: 765
Trzeba samemu lub zlecic firmie pomiar wiatru pogodynki nie kupowac bo mozna tylko wprowadzic w blad czyli zaoszczedzic nie tam gdzie trzeba. Wiatr takze jest dokumentowany ale pomiary wykonywane sa na wysokosci 10 m to jest niewystarczajace do wyznaczenia pionowego profilu wiatru.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: wiatr
PostNapisane: poniedziałek, 4 lutego 2008, 22:51 
Offline
starszy elektrowniarz
starszy elektrowniarz

Dołączył(a): niedziela, 29 kwietnia 2007, 01:00
Posty: 341
można kupić dane z satelity. Wychodzi niedrogo i wynik zbliżony do pomiarów z masztu.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: wiatr
PostNapisane: poniedziałek, 4 lutego 2008, 22:58 
Offline
starszy elektrowniarz
starszy elektrowniarz

Dołączył(a): poniedziałek, 16 sierpnia 2004, 01:00
Posty: 765
Tołdi napisał(a):
można kupić dane z satelity. Wychodzi niedrogo i wynik zbliżony do pomiarów z masztu.
Dawno sie tak nie usmialem wiatr z satelity :D
Ktos Tobie bajek napopwiadal.


Ostatnio edytowano wtorek, 5 lutego 2008, 11:45 przez radek, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: wiatr
PostNapisane: wtorek, 5 lutego 2008, 09:09 
Offline
młody elektrowniarz
młody elektrowniarz

Dołączył(a): niedziela, 3 lutego 2008, 01:00
Posty: 33
Lokalizacja: poznan
z satelity? :) gdzie to sie kupuje? :)
poczytalme troche & widze ze sprzyjajace warunki ma woj. lubuskie (akurat tam mieszkam)
zastanawialem sie nad umieszcznieem takiej pogodynki na maszcie telefonii komórkowej (troche unlegal chyba)
z tym ze musialbym czekac mnimum roczek zanim dostane minimalne informacje o wiatrach. tylko czas goni:D

_________________
barman


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: wiatr
PostNapisane: wtorek, 5 lutego 2008, 11:42 
Offline
starszy elektrowniarz
starszy elektrowniarz

Dołączył(a): poniedziałek, 16 sierpnia 2004, 01:00
Posty: 765
Nie mozna zmierzyc przeplywu powietrza przez satelite, bo niby jak taki pomiar przeprowadzic. Maszt telefon. kom dobry pomysl tylko trzeba odpowidnio zabezpieczyc urzadzenia przed blednym pomiarem wiatru. Nielegalnie nie zainstalujesz co jakis czas robia robia wycieczki pod takie maszty i sprawdzaja czy jeszcze nie posypaly sie :).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: wiatr
PostNapisane: środa, 6 lutego 2008, 05:39 
Offline
starszy elektrowniarz
starszy elektrowniarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 24 lutego 2005, 01:00
Posty: 405
ja kiedyś próbowałem kupić takie pomiary w IMGW
ale procedura dość skomplikowana, a dodatkowo oni maja swoje miejsca pomiarowe w zdecydowanie innych miejscach niż ja potrzebowałem

chyba lepiej jest zlecić to firmie i zapłacić te 20 tyś, po pierwsze masz pomiar tam gdzie ma stanąć wiatrak, po drugie masz pomiar na rożnych wysokościach, po trzecie jak ukradną maszt pomiarowy to oni sie martwią a nie ty


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: wiatr
PostNapisane: środa, 6 lutego 2008, 10:18 
Offline
młody elektrowniarz
młody elektrowniarz

Dołączył(a): niedziela, 3 lutego 2008, 01:00
Posty: 33
Lokalizacja: poznan
Moze to lamerskie pytanie, ale czy mierzac predkosc wiatru na wys ok 2m, pomiar bedzie zadawalajacy to moge wywnioskowac ze na wyskosci 30m bedzie równniedobry lub lepszy? czy nie jest zasada ze im wyzej tym lepiej wieje?

mam takie fajne miejsce, dookola hektary pól a na środku ok 20metrowa górka.
Na mapach 'gdzies' byly rozrysowane warunki korzystne dla tego typu inwestycji & moj teren byl akurat w obszarze 'bardzo korzystnym'(stopien nizej niz pomorze).
no musi tam wiac:D

_________________
barman


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: wiatr
PostNapisane: środa, 6 lutego 2008, 11:12 
Offline
starszy elektrowniarz
starszy elektrowniarz

Dołączył(a): poniedziałek, 16 sierpnia 2004, 01:00
Posty: 765
Zapewniam ze za 20 tys zl nikt nie wykona pomiarow wiatru chyba ze zabawka jak to czasami bywa - bylo juz na forum wlasciciel takiego masztu ktory sie zlamal juz o tym pisal na forum.
Sama kalibracja jednego czujnika pomiarowego kosztuje ~ 1000 zl (badanie w tunelu). min 3 czujniki to juz 3 tys zl.
Na wysokosci 2 m nie bada sie wiatru chyba ze dla wiatraka - zabawki dla dzieci. Blisko ziemi wieje wiatr przyziemny ktory omija przeszkody, czasami miedzy budynkami predkosc wiatru wzmaga sie powstaje efekt tunelowy. Widac to dokladnie ze w jednym miejscu wieje solidnie a jak zobaczy sie w innym miejscu to nawet galezie lub liscie nie poruszaja sie - takie portai psikusy sprawic. Podobnie jest w duzej skali lasy pola z niska uprawa, jeziora, miasta (szorstkosc terenu) moga zmienic nie tylko kierunek jak i predkosc wiatru.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: wiatr
PostNapisane: poniedziałek, 11 lutego 2008, 22:29 
Offline
starszy elektrowniarz
starszy elektrowniarz

Dołączył(a): niedziela, 29 kwietnia 2007, 01:00
Posty: 341
radek napisał(a):
Tołdi napisał(a):
można kupić dane z satelity. Wychodzi niedrogo i wynik zbliżony do pomiarów z masztu.
Dawno sie tak nie usmialem wiatr z satelity :D
Ktos Tobie bajek napopwiadal.

RADEK z całym szacunkiem ale jak chcesz krytykować to najpierw sprubój liznąć temat.
Dla mojej lokalizacji dane z satelity różnią się o 0,1 m/s od danych z masztu. Dane zebrane przez dwie niezależne firmy. Z satelity podane na 50 m wysokości z minionego 5-cio lecia. Z masztu mierzone z jednego roku na wysokości 30 ,40 , 60 metrach i przeliczone na 50 m.
Ale przecież to bajki i tylko przez przypadek wyniki są podobne. :lol:
Radek znowu z całym szacunkiem, ale wg Ciebie, jak jest w fazie projektowania , obliczana produkcja poszczególnych maszyn na farmie? Przecież nie ustawia się 60 masztów dla 60 turbin. Stawia się jeden i na podstawie jego danych , danych satelitarnych i przy pomocy programów komp. oblicza się resztę. Jest logoczne, że najbardziej wiarygodne są dane z masztów ale zbytkiem byłoby stawianie ich co 1000m.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: wiatr
PostNapisane: poniedziałek, 11 lutego 2008, 23:05 
Offline
starszy elektrowniarz
starszy elektrowniarz

Dołączył(a): poniedziałek, 16 sierpnia 2004, 01:00
Posty: 765
jakiej satelity !!! powiedz jak mozna sprawdzic predkosc wiatru przez satelite - jak to napiszesz i przedstawisz masz u mnie 40 % 0,7.
Z calym szacunkiem dla Ciebie wiem jak projektuje sie farmy wiatrowe ( jak chcesz moge napisac na prv ). Nie wiem gdzie ja napisalem jak Ty piszesz ze dla kazdej el potrzeba osobnego masztu pomiarowego.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: wiatr
PostNapisane: wtorek, 12 lutego 2008, 01:39 
Offline
jestem tu nowy

Dołączył(a): poniedziałek, 2 października 2006, 01:00
Posty: 12
Nie ma wątpliwości, że trzeba prowadzić samemu pomiary. Fachowcy mówią, że nawet trzy lata, aby być pewnym wyników (że np. rok był nieciekawy pod względem wiatru). Problem w tym, że aby postawić maszt ze stacją pogodową, trzeba mieć pozwolenie na budowę :(

Pozdrawiam
MM


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: wiatr
PostNapisane: wtorek, 12 lutego 2008, 11:53 
Offline
młody elektrowniarz
młody elektrowniarz

Dołączył(a): niedziela, 3 lutego 2008, 01:00
Posty: 33
Lokalizacja: poznan
hmm to jak, gdzie moige zapytac o te dane z satelity? :D

_________________
barman


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: wiatr
PostNapisane: wtorek, 12 lutego 2008, 13:44 
Offline
starszy elektrowniarz
starszy elektrowniarz

Dołączył(a): niedziela, 29 kwietnia 2007, 01:00
Posty: 341
radek napisał(a):
jakiej satelity !!! powiedz jak mozna sprawdzic predkosc wiatru przez satelite - jak to napiszesz i przedstawisz masz u mnie 40 % 0,7.
Z calym szacunkiem dla Ciebie wiem jak projektuje sie farmy wiatrowe ( jak chcesz moge napisac na prv ). Nie wiem gdzie ja napisalem jak Ty piszesz ze dla kazdej el potrzeba osobnego masztu pomiarowego.

ja nie pisałem że Ty twierdzisz o potrzebie masztu dla każdej turbiny.
Pisałem, że na podstawie jednego masztu i programów mających dane m/innymi z satelitów prognozuje się zasoby wiatru w promieniu kilkunastu a czasami więcej km.
Co do pierwszego pytania to nie wiem i nie wiele mnie to ineresuje, ale podejzewam że są do tego wykorzystywane satelity pogodowe,sondy pomiarowe itp. Kupiłem bo chciałem wiedzieć, a że było nie drogo to tym lepiej. Później dostałem dane z masztu i są bardzo podobne. Różnice opisałem. Nie odważyłbym się budować 100 MW na podstawie tylko tych danych ale do inwestycji rzędu kilkuset kW jest to chyba wystarczające.
(koszty pomiaru z masztu są niestety przy małej inwestycji znaczącym udziałem)
zapraszam na prv. Chętnie skorzystam z możliwości wymiany poglądów i wiedzy.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: wiatr
PostNapisane: wtorek, 12 lutego 2008, 17:12 
Offline
starszy elektrowniarz
starszy elektrowniarz

Dołączył(a): poniedziałek, 16 sierpnia 2004, 01:00
Posty: 765
Wiec jeszcze raz napisze nie mozna zbadac/mierzyc predkosci wiatru przez satelite z prostego powodu praw fizyki nie mozna zmienic a ktos to Tobie sprzedal dane z satelity to sprzedal kota w worku. Byc moze mial z zwykle dane pomiarowe a powiedzial ze z satelity.
Teraz maly wyklad o atmosferze ;p atmosfera skalda sie z kilku czesci skupie sie tylko na dolnej warstwie czyli troposferze ktora siega do ok 16 km (w zaleznosc od szerokosci geograficznej). Atmosfera sklada sie z ok 78% azotu 21 % tlenu i 1 % innych gazow. Czyli wiatr to ruch w/w gazow. Jak wiemy/nie wiemy wiatr wieje z roznymi predkosciami i kieunkami na roznych wysokosciach. bywa i tak ze wiatr przy ziemi wieje z kieunku E z predkoscia rzedu kilku km/h a na wysokosci 10 km wieje w przeciwnym kierunku z predkosciami 200 km/h i nawet wiecej zarejetrowany rekord predkosci to ok 550 km/h wiatry te zwane sa Jet Stream.
Widac wiec na przykladzie ze "sondujac" z wysokosci setek km wycinek terenu "obraz wiatru bedzie zamazany" a dlatego ze za pomoca fal radiowych nie przesledzi sie czastek powietrza (sa bardzo male !!! ).
To jest tak jak by sie chcialo zobaczyc jak porusza sie drzewo w lesie oddalone od nas o 1000 m (mniejsza skala) a my jestesmy w centrum lasu .

Po drugie po co wydaje sie setkim mln dolarow na utrzymanie tysiecy jednostek meto skoro mozna to zalatwic za pomoca satelity.

Za pomoca satelity mozna zobaczyc chmury, promieniowanie IR pod warunkiem ze akurat chmury nie przykryja terenu to wszystko co satelita meteo moze zrobic.

Jedynie satelita moze byc pomocny przy pracy geodezynej - pomiar wysokosci czyli ksztaltu terenu i wyznaczania szorstkosci terenu (las woda uprawy niskie wysokie). Zaopatrujac sie w tak obrobiana mape z masztem pomiarowym z pomiarami i obarabiajac w odpowiednim programie mozna dopiero zobaczyc mape wiatrow tak jak na tym przykladzie Obrazek czyli przeplyw powietrza w terenie. To jest zrzut ekranu do analizy wiatru w terenie przedstawia srednia predkosc wiatru na wysokosci 40 m.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: wiatr
PostNapisane: wtorek, 12 lutego 2008, 18:10 
Offline
młody elektrowniarz
młody elektrowniarz

Dołączył(a): niedziela, 3 lutego 2008, 01:00
Posty: 33
Lokalizacja: poznan
no tak, troche nieciekawa sprawa dla kogos kto chce zaczac przygode z wiatrakami, mam podejzane miejsce ktore nie jest moja wlasnoscia, musialbym je kupic zeby postawic maszt pomiarowy & nie wiadomo co on pokaze a postawic bez kupienia działki nie moge:D
biednemu zawsze wiatr w oczy :)

_________________
barman


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: wiatr
PostNapisane: czwartek, 21 lutego 2008, 21:38 
Offline
młody elektrowniarz
młody elektrowniarz

Dołączył(a): poniedziałek, 7 lutego 2005, 01:00
Posty: 68
Do barman86:
Zależy do czego te dane chcesz wykorzystać.Jeśli do własnej ciekawości możesz i sam mierzyć nie skalibrowanym miernikiem na 20 czy 30 m na jakimś maszcie.A jeśli chcesz to wykorzystać jako dane na ,których będą opierane wszelkie dane do biznesplanu i podstawą do rozmów z bankami,to niestety ale musisz wynająć profesjonalą firmę.
Możesz zakupić gotowce tzw.dane satelitarne z 17 lat z niemieckiej firmy,musisz tylko podać dane s GPS-u dla danego puntu albo można na piechotę też policzyć jak ktoś potrafi.Takie dane kosztują ok 7 tys brutto.Możesz zakupić przez firmę AC PRIM strona www.windandpower.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL