Małe Elektrownie Wodne - Forum społeczności

Małe Elektrownie Wodne w polsce, forum, serwis, automatyka, sterowanie, projekty, turbiny, turbina, kaplan, franciss, montaż, konsultacja, portal
Teraz jest wtorek, 25 września 2018, 15:39

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Obrotomierz
PostNapisane: środa, 4 stycznia 2006, 13:55 
Offline
zaawansowany elektrowniarz
zaawansowany elektrowniarz

Dołączył(a): środa, 30 listopada 2005, 01:00
Posty: 184
Nie wiem czy ktoś coś kiedyś pisał na ten temat ale ja nie mogę nic znaleźć. Skąd wziąć obrotomierz do turbiny? Robi się coś takiego samemu, czy są jakieś gotowe wynalazki? Próbowałem obrotomierz od auta ale nie wychodzi :cry: , próbowałem jakiś magnetyczny ale nic z tego. Podzielta się ludziska doświadczeniem.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: środa, 4 stycznia 2006, 22:57 
Offline
jestem tu nowy

Dołączył(a): środa, 14 września 2005, 01:00
Posty: 15
najprostszy a zarazem najlepszy obrotomierz... to wg mnie metalowa tarcza z zabkami.... i do tego jakis dobry czujnik magnetyczny podpiety do zliczajacego sterownika... konfiguracja w programie sterownika... tarcze mozna zrobic samemu... ilosc zebow przykladowo od 10 w gore...
rozmiar zebow i przerw miedzy nimi bedzie zalezal od zastosowanego czujnika ( a dokladnie ich minimalne wymiary - bo wieksze zeby moga byc jak najbardziej). np. dlugosc zeba 1 cm, przerwa 1 cm i znow zab..

grubosc tarczy 1cm... srednica tarczy taka zeby bylo np. 80 zebow...

odpowiednia konfiguracja sterownika i wszystko dziala....

Czujniki mozna umieszczac jakies 0,2 - 0,5 cm od tarczy (zaleznie od typu).

a czy obrotomierz od samochodu sie nada.... hmmm.... od nowszych modeli.. gdzie sa obrotomierze z przetwornikiem na sygnal cyfrowy z pewnoscia.. odpowiednio podpiac pod sterownik lub wyswietlacz i bedzie chulac...(z zachowaniem dopasowania sygnalow... albo zastosowac odpowiedni przetwornik)

a stary obrotomierz linkowy (chyba ze sie myle w nazwie - ale wiecie o co mi chodzi)... to tylko do jakiegos mechanicznego miernika sie nada....


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 5 stycznia 2006, 00:09 
Offline
starszy elektrowniarz
starszy elektrowniarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 19 września 2004, 01:00
Posty: 436
Lokalizacja: Dolnosląskie
Nie wiem do czego Ci ma służyć czy tylko jako wskaźnik czy ma coś więcej robić ale najlepiej zajrzyj na stronę

www.lumel.com.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: czwartek, 5 stycznia 2006, 21:17 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar użytkownika

Dołączył(a): piątek, 23 stycznia 2004, 01:00
Posty: 660
Lokalizacja: kaszuby
No.

Jeśli ma tylko pokazywać obroty to są prądnikczki tachometryczne i do nich odpowiednie "zegary".

Samochodowe zapewne można zastosować, trzeba tylko przybliżyć ilosc impulsów (czytaj. czestotliwosc). O ile dobrze pamiętam VW/Audi ma coś koło 4000 impulsów na kilometr, czyli przy 100km/h wychodzi jakieś 111Hz.

Najwygodniej, najbezpieczniej na przyszłość - indukcyjny czyjnik zblizeniowy, kilka ząbków na obrót (4-10). Podłączyć to można do sterownika przemysłowego, do naszego sterownika MS16 jak i do odpowiednich czytników/liczników elektronicznych n.p. LUMEL.

Jeśli natopmiast chodzi Tobie tylko o załączenie przy ustawionych obrotach to można zakupić indukcyjny czujnik zbliżeniowy zintegrowany z modułem czestotliwosciowym gdzie nastawiasz czestotoliwosc (obroty) i daje sygnał w momencie przekroczenia.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 6 stycznia 2006, 08:35 
Offline
starszy elektrowniarz
starszy elektrowniarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 24 lutego 2005, 01:00
Posty: 405
[quote:e97a7e851d="nonicoos"] to wg mnie metalowa tarcza z zabkami.[/quote:e97a7e851d]

a według mnie metalowa tarcza z wywierconymi otworami


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 6 stycznia 2006, 12:12 
Offline
jestem tu nowy

Dołączył(a): środa, 14 września 2005, 01:00
Posty: 15
fakt mpoplaw... latwiej powiercic dziury niz obrabiac zeby...
przyznaje racje ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 6 stycznia 2006, 17:13 
Offline
zaawansowany elektrowniarz
zaawansowany elektrowniarz

Dołączył(a): środa, 30 listopada 2005, 01:00
Posty: 184
Dziękuję za odpowiedź :)
Na początek to chcę żeby tylko pokazywał ilość obrotów turbiny. Mam trzy prądniczki tacho ale pokazują jakieś bzdury. Do jednej dorobiłem sobie tarczę na kartonie i dzięki temu wiem mniej więcej kiedy załączyć generator co pozwala uniknąć nadmiernego szrpania przy załączaniu. skąd wziąć sterowniki i czujniki nonicoos? Z tarczą to sam sobie poradzę.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 7 stycznia 2006, 00:42 
Offline
starszy elektrowniarz
starszy elektrowniarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 19 września 2004, 01:00
Posty: 436
Lokalizacja: Dolnosląskie
Zawszy- nie rozumiem po co do prądniczki dorabiałeś tarcze z kartonu. Prądniczka daje na wyjściu napięcie odpowiednio do wielkości obrotów więc w najprostszym przypadku można tam podłączyć woltomierz i po wartości napięcia będziesz znał obroty a jak jeszcze tarcze woltomierza wyskalujesz w obrotach a nie w voltach to masz prawie profesjonalny obrotomierz. Idąc dalej dorobisz niewielki układ elektroniczny , który by ci sygnalizował odpowiednią wartość napięcia czyli wielkość obrotów to już całkiem masz cacy bo można to wpiąć w sterowanie i wszyscy będą Cię chwalić za pomysłowość i spryt :D .


Ostatnio edytowano piątek, 29 czerwca 2007, 21:55 przez e-11, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 7 stycznia 2006, 19:33 
Offline
młody elektrowniarz
młody elektrowniarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 18 lipca 2004, 01:00
Posty: 71
Lokalizacja: DOM:Szprotawa, woj.lubuskie MEW: okolice Zgorzelca
Witam Wszystkich :!:
Zawszy, wszystko jak zwykle zależy od kasy. O ile zdążyłem zoriętować się w dyskusji, chcesz mieć podgląd obrotów i ewentualny sygnał załączenia po przekroczeniu obrotów synchronicznych. Na Twoim mejscu nie kombinowałbym z tachogeneratorami i obrotościomierzami samochodowymi. Tachogeneratory to problemy ze sprzężeniem mechanicznym z wałem (nieosiowość, konieczność stosowania elastycznych sprzęgieł) i same tacho to przecież "maszyna" prądu stałego ze szczotkami (wymiany, czyszczenie komutatora, itd.) i jeszcze problem z sygnałem wyjściowym - napięciowym, podatnym na zakłócenia, no i jeszcze skalowanie jakiegoś woltomierza jako wskaźnik. Obrotościomierze samochodowe czasami są za "delikatne" do takich, przemysłowych zastosowań (mała odporność na zakłócenia sąsiednich urządzeń elektrycznych - styczników, przekaźników i torów silnoprądowych). Z pierwszymi miałem doświadczenia w swoim zakładzie pracy, drugi przypadek - przeróbka takiego właśnie (źle funkcjonującego) układu w jednej z MEW. Polecam stosowanie mierników obrotów wsółpracujących z czujnikiem indukcyjnym. Z moich rozeznań najtańsze na rynku są mierniki N12O Lumela. Są to mierniki cyfrowe z dużym wyświetlaczem LED z programowalnymi przez użytkownika parametrami: liczbą pomiarów na 1s, ilości impulsów na obrót, dwoma progami alarmowymi o różnych sposobach przełączania styków przekaźników wyściowych, opóźnieniem załączenia alarmu, itd. Cena takiego miernika to 630 netto. Do tego potrzebny jest czujnik magnetyczny z wyjściem tranzystorowym i wbudowaną histerezą (zapobiega to oscylacjom w momencie przełączeń - na krawędziach elementu kontrolowanego przez czujnik). Nie można do tego celu użyć czujnika z wyjściem przekaźnikowym bo jest za wolny. Koszt takiego czujnika to 60 do 100 PLN. Firmy: Balluff, Simex, Sels... Kwestia jeszcze sprzężenia z wałem - wcale nie misi to być zębatka ani jakaś nawiercana blacha, wystarczy odstająca z wału śruba, czy śruby - nie należy przesadzać z ilością bo nie chodzi tu o wielką dokładność, a przy zbyt wielkiej ilości elementów mernik nie wyrobi - ma przecież jakąś częstotliwość graniczną. Należy zadbać o dobre mocowanie czujnika, aby ustawiona odległość od śruby była niezmienna. Staraj się kupić czujnik o dużej strefe działania (oznaczenie Sn), najlepiej powyżej 5mm (spotyka się 2 do 20 mm) - nie będzie konieczne tak dokładne ustawianie. Układy z zębatkami stosuje się raczej do pomiaru przesunięcia kątowego, gdzie jest potrzebna większa dokładność. Przy tych obrotach (pewnie 750-770) wystarczy w zupełności 1 śruba na wale generatora - bo to właśnie jego obroty należy kontrolować. Obroty samej turbiny są moim zdaniem mniej ważne, bo to generator trzeba zabezpieczyć przed przejściem w pracę silnikową. Jeszcze jedno - dwa alarmy w mierniku pozwalają załączyć automatycznie generator do sieci po przekroczeniu obrotów synchronicznych (750) i zabezpieczyć się częściowo przed dłuższą pracą w rozbiegu) - po zaprogramowaniu 2-go alarmu na wartość np.800. N12O posiada wbudowany (w cenie miernika) interfejs RS485 z protokołem MODBUS RTU i ASCII - daje to możliwość dalszej, późniejszej rozbudowy system o zdalny podgląd... Układ sprawdzony przeze mnie w 4 MEW. Najstarszy pracuje 4 rok bez problemów. Służę pomocą w szczegółach :wink:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 7 stycznia 2006, 21:12 
Offline
starszy elektrowniarz
starszy elektrowniarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 19 września 2004, 01:00
Posty: 436
Lokalizacja: Dolnosląskie
I tak włśnie odpowiadają fachowcy - konkretnie i na temat :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 8 stycznia 2006, 11:42 
Offline
starszy elektrowniarz
starszy elektrowniarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 24 lutego 2005, 01:00
Posty: 405
Jeśli nie masz kasy tymczasowo możesz zastosować prędkościomierz rowerowy. Na pewno będzie dokładniejszy niż samochodowy. Każdy prędkościomierz rowerowy pracuje zliczając ile razy na minutę wzrosło pole elektromagnetyczne np.: z małego magnesu przymocowanego do wału silnika. Jedyna trudność to prześlicznie KM/h na obr/min. Żeby temu zaradzić trzeba kupić prędkościomierz rowerowy w którym się programuje promień koła. Po wprowadzeniu promienia koła 2,666666 m prędkość w KM/h dokładnie odpowiada obrotom na min.


Ostatnio edytowano poniedziałek, 9 stycznia 2006, 19:33 przez mpoplaw, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 8 stycznia 2006, 23:33 
Offline
jestem tu nowy

Dołączył(a): środa, 19 października 2005, 01:00
Posty: 11
Jeśli mowa o prędkościomierzu do rowera to ja z takiego mam przyrząd do pomiaru przepływu wody.Niezbędna rzecz przy poszukiwaniach nowych lokalizacji,a zamontowany na wale lub kole pasowym da stały odczyt prędkośći poza tym do zrobienia w 10 minut .
Pozdrawiam.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 15:34 
Offline
zaawansowany elektrowniarz
zaawansowany elektrowniarz

Dołączył(a): środa, 30 listopada 2005, 01:00
Posty: 184
[quote:9263042a8a="e-11"]I tak włśnie odpowiadają fachowcy - konkretnie i na temat :)[/quote:9263042a8a]
Zgadzam się w 100% e-11, chociaż na razie chyba posłucham mpoplawa, nie od razu Kraków zbudowano, nie? Niech pochodzi ta moja mewka pare miesięcy i odda chociaż to co do tej pory w nią wpakowałem.
mpoplaw - wielkie dzięki! i automatykowi też :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 9 stycznia 2006, 19:40 
Offline
starszy elektrowniarz
starszy elektrowniarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 24 lutego 2005, 01:00
Posty: 405
Errata walnąłem babola a wy nic:

Promień koła jaki należy wpisać wynika ze wzoru:
R=1000/(PI *2)
Jeśli PI ma wartość 3,14 to daje wynik r= 2,666666
Jeśli PI ma wartość 3,1415 to daje wynik r=2,65266
Jeśli PI ma wartość do 9 miejsca po przecinku to wtedy r= 2,65258238
Jeśli obrotomierz rowerowy ma zakres max 120 Km/h można wpisać r=0,2666666 a wtedy wynik w kilometrach będzie np:111 co daje w naszym przypadku 1110 obr na min.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Obrotomierz
PostNapisane: sobota, 28 kwietnia 2007, 13:36 
Offline
jestem tu nowy

Dołączył(a): sobota, 28 kwietnia 2007, 01:00
Posty: 1
Lokalizacja: Gdańsk
zwykle podaje się obwód koła, a nie promień i zwykle jest on ustawiony na 206cm. (mam 3 obrotomierze roznych firm i w każdej jest podany obwód w cm lub mm)
zatem jakby sie komus nie chciało liczyć to należy wpisać 16,67m , ale w 90% liczników tak duzego koła nie da się wpisać, więc polecam 1,667m i wtedy mamy odpowiednio 100km/h=100 obr/min lub 10km/h=100obr/min.
pozdrawiam.
PS a jak macie licznik tak kiepski, że jest tylko to standardowe 2060mm to wynik należy pomnożyć przez 8,1 . np pokazuje 56km/h mnożymy przez 8,1 i mamy 453obr/min.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Obrotomierz
PostNapisane: poniedziałek, 21 maja 2007, 22:41 
Offline
starszy elektrowniarz
starszy elektrowniarz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): czwartek, 20 stycznia 2005, 01:00
Posty: 285
Lokalizacja: Piła MEW Gryfice rz.Rega
automatyk..małe 3y grosze dorzuce
"Obroty samej turbiny są moim zdaniem mniej ważne, bo to generator trzeba zabezpieczyć przed przejściem w pracę silnikową."
niezgodzę się tu w 1/2 z tobą.
Tak samo obroty generatora jak i samej turbiny są jednakowo ważne szczególnie przy przełożeniu pasowym , rzadko sie to zdaża ale występuje sam wiem po sobie kiedy pas jest za luźny bądź po kilku set godzinach pracy się deko wyciągnie (pas pałski ) potrafi jeździc po kole jak piany rowerzysta ! a paski klinowe bardzo szybko się zużywaja nawet potrafią się spalic ! przy pomiarze (dokładnym czyli przynajmniej 6 8 śrób na kole) sterownik wychwyci drobną różnicę prędkości między czujnikami i jeśli program jest odpowiedni obniży moc powodując zmniejszenie poślizgu aż do zatrzymania jęsli tego wymaga (wiadomo alarmy powiadomienia etc) więc jeśli już ktos inwestuje w czujniki indukcyjne to warto założyc tu i tu i kontrolowac obie wielkości..dużo by jescze o tym pisac ale na pocżątek starczy..
a jeszcze jedno rzadko prace silnikową zabezpiecza sie na obrotach , z regóły kontroluje się moc samego generatora ( waty , ampery itp ) co też z powodzeniem można zrobic ma Lumelku (wyjscia prądowe i napięciowe programowalne )
Pozdrawiam

_________________
skype praktykant897
WP hydroenergia1

Nie dyskutuj z nikim, kto ma nad Tobą pół litra przewagi :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Obrotomierz
PostNapisane: piątek, 15 sierpnia 2008, 16:58 
Offline
młody elektrowniarz
młody elektrowniarz

Dołączył(a): sobota, 28 czerwca 2008, 01:00
Posty: 56
Lokalizacja: Szczecin
A gdzie kolego mieszkasz to ci nawet moge dać za darmo obrotomierz. (nie od auta) :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Obrotomierz
PostNapisane: niedziela, 17 sierpnia 2008, 16:55 
Offline
zaawansowany elektrowniarz
zaawansowany elektrowniarz

Dołączył(a): środa, 30 listopada 2005, 01:00
Posty: 184
Dzieki, ale spóźniłeś sie dobry człowieku jakieś trzy lata. Szukasz obrotomierza że wywlekasz stare posty na ten temat?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Obrotomierz
PostNapisane: środa, 2 listopada 2011, 08:37 
Offline
jestem tu nowy

Dołączył(a): środa, 2 listopada 2011, 08:20
Posty: 5
I am very interested in this post!Thans very much. I am wonderring if i can share your article in the post of society?Then more friends can talk about this post .share more:Replica rolex watchesreplica watchesBreitling Replica Watches


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL